Par dzelzceļa lielgabalu baterijām

Dzelzceļa lielgabalu baterijas tika izvietotas tālu no frontes līnijām, tika skrupulozi maskētas, kā arī cītīgi tika sargātas, lai novērstu jebkādu piekļuvi tām. To pārvietošana, kā likums, notika tikai naktī. Tie, kuri bija redzējuši lielgabalu baterijas šāviena sekas, parasti par to izvēlējās paklusēt, jo Otrā pasaules kara laikā šādi stāsti gan vāciešu, gan krievu pusē tika klasificēti kā panikas lēkmes.

Pirmās dzelzceļa artilērijas iekārtas tika pielietotas Rietumu frontē no 1915. līdz 1918. gadam. Šīs iekārtas lielos apjomos izmantoja Francijas, Lielbritānijas un Vācijas armija. Krievijā pirmās dzelzceļa artilērijas iekārtas ar kalibru 254mm tika uzbūvētas 1917. gadā. Krievijas pilsoņu kara laikā vidēja kalibra dzelzceļa artilērijas iekārtas intensīvi izmantoja abas karojošās puses – gan „sarkanie” gan „baltie”.

Padomju Savienībā pirmās dzelzceļa artilērijas iekārtas tika izgatavotas 1927. gadā Ļeņingradas mehāniskajā rūpnīcā. Kopumā tika izveidotas 3 veidu iekārtas - ТМ-1−14, ТМ-2−12 и ТМ-3−12. Nosaukums atšifrējams šādi: TM - jūras transportēšanas iekārta  (транспортер морской), 1;2;3 – iekārtas tips, 14 un 12 – lielgabala kalibrs collās (356mm un 305mm). Nav noslēpums, ka dzelzceļa artilērijas iekārta TM-1-14 tika "radoši" nokopēta no ASV 1920. gada artilērijas iekārtas M 1920 M 2.

US 14 inch 50 cal railway gun Mk II

ASV 14 collu, 50tā kalibra dzelzceļa artilērijas iekārta

Pamatoti rodas jautājums, kādēļ artilērijas iekārtas, kas atrodas uz sauszemes, tiek sauktas par jūras artilērijas iekārtām. Atbildi sniedz zināmais, ka divdesmitajos gados pēc atšķirīgu viedokļu saskaņošanas Padomju valdība nolēma nodot visas dzelzceļa artilērijas iekārtas no Sarkanās armijas rokām flotes pārziņā. Tādu lēmumu radīja bailes no angļu flotes parādīšanās pie Padomju Savienības krastiem. Lēmums gan izrādījās neveiksmīgs, jo Otrā pasaules kara laikā dzelzceļa artilērijas iekārtas piedalījās tikai sauszemes kaujās, ne reizi neizšāva pa mērķiem jūrā.

 

Padomju dzelzceļa lielgabalu baterija Nr. 12

Dzelzceļa lielgabalu baterija Nr.12 Pakri pussalā ieradās 1939. gada decembra sākumā. Šai lielgabalu baterijai konkrētas bāzēšanās vietas nebija, jo tā pārvietojās pa dzelzceļu. Lai veiktu šāvienu, iekārtas tika atbalstītas uz speciālām izbīdāmām atbalsta „kājām” (līdzīgi kā autoceltņiem). Tiesa gan, šaušanai pa jūras mērķiem šī dzelzceļa artilērijas iekārta nebija visai piemērota, un pārsvarā tika izmantota sauszemes kaujās. Dzelzceļa artilērijas iekārta un tās sastāvs spēja pārvietoties pa Padomju Savienības dzelzceļu lielāko daļu ar ātrumu 45-60km/h un to pārdislocēšana nebija nekāds retums. Dzelzceļa artilērijas iekārtu TM sastāvs visām trim versijām bija ļoti līdzīgs. Piemēram, dzelzceļa artilērijas iekārta ТМ-1−14 sastāvēja no 3 lielgabalu platformām, 3 vagoniem ar lādiņiem, 3 vagoniem ar šāviņiem, 3 spēkstacijām un 3 kompresoru stacijām, kā arī no viena komandpunkta, vairākiem vagoniem personālam un komandieriem u.c. Kopumā 20 vagonu sastāvs tika pārvietots ar vienu vai divām „E” tipa lokomotīvēm. Personāla sastāvs: 331 kareivis un 16 komandieri.

Паровоз Э-2432 в депо Саратов нов место

Lokomotīve E-2432 Saratovā

Dzelzceļa baterija Nr.11 (3 TM-1-14)

TM-1-14 cannon on firing position

Artilērijas iekārta TM-1-14 šaušanas pozīcijā

356-mm tm1-14

Artilērijas iekārta TM-1-14 pārvietošanas pozīcijā

Šī dzelzceļa artilērijas iekārta tika bāzēta uz speciālām betona platformām un bija vairāk piemērota šaušanai pa mērķiem jūrā. Betona platformas tika būvētas no dzelzsbetona, to diametrs bija 16 metri. Lielgabala stiprinājuma vietā pamata biezums sasniedza 3 metrus. Lai lielgabalu nostiprinātu pie pamatnes, iekārta pa sliedēm piebrauca pie lielgabala stiprinājuma vietas, tas tika nolaists no iekārtas un ar skrūvēm nostiprināts. Šādi nostiprināta lielgabala šaušanas rādiuss bija 360 grādi, un tas bija vairāk piemērots šaušanai pa mērķiem jūrā, jo spēja izsekot līdzi, piemēram, kreisera pārvietošanās ātrumam.



Dzelzceļa artilērijas baterija Nr. 11. 2014. gada ekspedīcija


Dzelzceļa artilērijas iekārta Nr.11 aktīvi un rezultatīvi piedalījās Ļeņingradas aizstāvēšanas kaujās Otrā pasaules kara laikā.

Izmantotie informācijas avoti:

Lai komentētu šo rakstu, Jums nepieciešams reģistrēties