Liepājas Karostā, Pulkveža Brieža ielā 6 nejaušiem garāmgājējiem un pilsētas viesiem ir redzama īpatnējas formas, torņveidīga ēka, kas celta no Karostas apbūvei tik raksturīgajiem sarkanajiem ķieģeļiem. Trīsdesmitajos gados šajā namā ierīkoti dzīvokļi, taču sākotnēji šī ēka tika gan celta, gan izmantota pavisam citādākam mērķim – tā bija Jūras pasta baložu stacija, kurā mītošos baložus izmantoja saziņai ar jūrā esošajiem kuģiem. Par laimi, laiks ir saudzējis specifisko mājas veidolu, un šodien to vismaz no ārpuses var aplūkot katrs, kurš par šo vietu izjūt kādu interesi.

Šāda militārā Jūras pasta baložu stacija Karostā pastāvēja gandrīz pilnus divdesmit gadus. Stacija tika celta, lai nodrošinātu alternatīvus operatīvos sakarus ar kuģiem jūrā, izmantojot pasta baložu palīdzību. Stacijas darbības pamatā bija gadsimtiem ilgi novērotās baložu spējas nekļūdīgi un ātri atrast savas dzimtās mājas. Ja laika apstākļi baloža lidojumam bija labvēlīgi, putni spēja sasniegt līdz pat 100 kilometriem stundā lielu ātrumu. Sevišķi lielu uzplaukumu un popularitāti pasta baložu sakaru izmantošana piedzīvoja 19.gadsimtā.

Norādījumus par divu sakaru baložu staciju ierīkošanu cars Nikolajs II apstiprināja 1896.gada 4.jūnijā vienlaicīgi ar cietokšņa un ostas pagaidu štatu sarakstu. Katru baložu staciju apkalpoja astoņas militārpersonas, no kurām atbildīgais pēc dienesta pakāpes bija štāba kapteinis.

>Jūras pasta baložu stacija tika uzcelta laika periodā no 1899.-1890.gadam un plānota kā mītnes vieta četriem ar pusi simtam pasta baložu. Jūras pasta baložu stacijas ēkas arhitekts nav zināms, bet celtniecība kopā izmaksājusi 10,6 tūkstošus krievu rubļu. Zināmi arī mazliet ironiski nostāsti par to, kā stacijas priekšnieks savtīgiem nolūkiem izmantojis baložiem domāto uzturnaudu, kas bija 1,29 krievu rubļi gadā katram balodim.

Otrā bija Cietokšņa baložu stacija, kas tika uzcelta tagadējā Atmodas bulvāra ziemeļu galā aiz krasta artilērijas lielgabalu baterijas Nr.3. Šī pasta stacija bija paredzēta vēl lielākam skaitam putnu - 750 pasta baložiem. Šīs ēkas Karostas ainavā gan vairs nav. Šī otrā stacija, pretēji pirmajai, bija paredzēta baložu izmantošanai uz sauszemes.

Līdz 1. pasaules karam Liepājas Jūras un Cietokšņa pasta baložu stacijas katru gadu īpašos manevros trenēja savus baložus korespondences precīzā un ātrā nogādāšanā adresātam. Īpaši labas sekmes tika gūtas 1907.gada flotes manevru laikā, kad Liepājas baložus aizveda uz Kopenhāgenu, un atpakaļ atlidoja 90% putnu.

Lai komentētu šo rakstu, Jums nepieciešams reģistrēties